В Україну йде Ryanair: Як зміниться ціна на авіаквитки

23 березня після переговорів, що тривали близько року, у присутності президента Петра Порошенка буде підписано договір між одним з найбільших у світі лоукостером, компанією Ryanair, і аеропортом “Бориспіль”. Відомо, що Ryanair також підпише договір з аеропортом Львова. Компанія почне польоти восени цього року.

Переговори щодо виходу Ryanair в Україну велися з березня минулого року і проходили досить напружено. 10 липня 2016 року ірландський лоукостер заявив, що скасовує запланований вихід в Україну, бо аеропорт “Бориспіль” не виконав угоду, досягнуту в Міністерстві інфраструктури з посадовими особами аеропорту і нинішнім гендиректором Павлом Рябікіним, повідомили в авіакомпанії. Також Ryanair відкрито звинуватили “Бориспіль” в тому, що він став на бік авіакомпаній з високими тарифами, в тому числі “Міжнародних авіаліній України”, йдеться в поширеному авіакомпанією прес-релізі з посиланням на директора Девіда О’Браєна.

Міністр транспорту та інфраструктури Володимир Омелян теж звинуватив у зриві переговорів з Ryanair аеропорт “Бориспіль” – він навіть зробив подання в Кабмін на звільнення гендиректора підприємства Павла Рябікіна. “Як тільки проблему з менеджментом аеропорту “Бориспіль” буде вирішено, переговори з Ryanair можна буде відновити протягом місяця”, – сказав Омелян. Зрив переговорів викликав неабиякий ажіотаж: Гройсман попросив дати оцінку переговорного процесу з лоукостером НАБУ і АМКУ. У “Борисполі” запевняли, що їхня турбота – виключно забезпечення стабільних економічних показників у роботі держпідприємства. В аеропорту заперечували всі звинувачення в тому, що діяли в інтересах конкретних авіаперевізників. 13 липня переговори з Ryanair поновилися. Рябікін на посаді залишився.

До речі, співвласник авіакомпанії МАУ Аарон Майберг в коментарі “Громадському віснику” заявив, що розцінює всіх авіаперевізників як серйозних конкурентів, але ніколи нікому не перешкоджав. При цьому на прес-конференції, яку МАУ провела після заяв Ryanair про скасування виходу в Україну, представники українського перевізника заявили, що Мінінфраструктури створювало безпідставні преференції для ірландського лоукостера. Крім того, МАУ подала кілька судових позовів, у яких зажадала скасувати контракт Ryanair з аеропортом “Львів”, запросивши від Мінінфраструктури компенсації 20,5 млн грн у зв’язку із збитками, яких Ryanair зазнав з початку продажу дешевих квитків на жовтень.

Що змінилося і як зараз вдалося домогтися виходу Ryanair, ні в “Борисполі”, ні в прес-службі лоукостера сьогодні не коментували, пообіцявши на всі питання відповісти в ході прес-конференції.

“За нашими відомостями, керівництво аеропорту “Бориспіль” отримало пряму вказівку з офісу глави держави не лобіювати інтереси українського перевізника, а докласти максимум зусиль, щоб український ринок став привабливий для лоукостерів. До цього керівництво аеропорту “Бориспіль” шукало можливості не пустити Ryanair, а причини, чому цього не зробити. І це всі бачили чудово”, – сказав експерт з питань транспорту, колишній заступник міністра транспорту та інфраструктури Олександр Кава.

Чи подешевшають квитки?

Анонсуючи підписання договору з Ryanair, Володимир Гройсман сказав, що аеропорт “Бориспіль” вводить абсолютно нову систему розцінок, завдяки яким усі авіакомпанії, що працюють у ньому, зможуть зменшити ціну. “З Ryanair буде підписано стандартний договір, який передбачає гнучку систему знижок. З її застосуванням всі перевізники будуть мати можливість знизити ціну квитків. Умови припускають, що чим більше авіакомпанія перевозить пасажирів, тим менше вони платять”, – сказало джерело, близьке до переговорів.

Він не озвучив конкретні цифри, зазначивши, що рішення про те, наскільки знижувати ціни, залежатиме від самих авіаперевізників.

На думку експертів, зниження цін на квитки можна очікувати тільки на напрямках, де у Ryanair буде жорстка конкуренція з іншими перевізниками, на тих напрямках, де її не буде, значних змін у ціні квитків не відбудеться.

“Авіакомпанії як застосовували, так і будуть застосовувати динамічне ціноутворення, і в принципі дешеві квитки будуть тільки в період низького сезону і можливо на промотарифи на нові напрямки. Ситуація, за якої для того, щоб пасажир міг полетіти за 50 євро, його сусід платить 500 євро, не зміниться”, – впевнений Олександр Кава.

З ним погоджується і Аарон Майберг. “Давно кануло в минуле, коли вартість квитка визначалося вартістю рейсу. Зараз попит визначають фактори “попит-пропозиція”. Ті, хто купують квитки в останній момент до вильоту, дотує тих, хто купив його завчасно до вильоту”, – сказав співвласник МАУ. Він зазначив, що у його компанії завжди є бажання знизити ціну авіаквитків, але є об’єктивні ринкові чинники, які впливають на її формування: серед основних з них Майберг виділив співвідношення попиту і пропозиції, вартість кредитних ресурсів, необхідність робити обліт території Росії при виконанні рейсів на Схід, а також експлуатаційні витрати – вартість літаків та обладнання, палива, обслуговування в аеропортах, вартість аеронавігації.

Директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький прогнозує, що на першому етапі ціна на квитки може обвалиться, навіть в рази, особливо на тих напрямах, де Ryanair буде конкурувати з Wizz Air: “Ми спостерігали це у Вільнюсі, де ціна в напрямку Барселони після виходу Ryanair впала до 30 євро проти 200 євро, якою була до цього. Втім, зараз ціна встановилася на рівні 100 євро, і компанії почали літати – один день одна, інший день інша. Я ні в якому разі не хочу сказати, що вони домовилися. Але швидше за все, вони на рівні аналітики знайшли оптимальну модель. Коли після цього на ринок попався зайти ще й Vueling, вони його просто вибили. Vueling виконав всього два рейси і закрив напрямок, повернувши державі суму дотацій”.

Зазначимо, що згідно з інформацією про маршрутну мережу, яка з’явилася в офіційному мобільному додатку Ryanair для пристроїв Apple (включає спрямування і з Києва, і зі Львова), стало відомо, що сітка ірландського лоукостера майже на 80% дублює сітку Wizz Air. З 15 маршрутів Ryanair з Києва та Львова з мережею Wizz Air не перетинаються тільки чотири – Київ – Барселона, Київ – Стокгольм (Скавста), Львів – Меммінген і Львів – Варшава.

“Зазначу, що на тих напрямках, де запеклої конкуренції не буде, ціна залишиться високою. В авіакомпанії літати у збиток, безумовно, не будуть. Мінімальна собівартість авіаквитка зараз близько 50 дол. і меншою вона не буде. Це не означає, що не буде квитків по 5-6 дол., такі теж будуть, але 1-2 або 10 штук на рейс”, – сказав Ланецький. Найбільш запекла боротьба, на його думку, розгорнеться в напрямку Польщі – головному для українських заробітчан – і Барселони.

Директор консалтингової компанії Friendly Avia Support каже, що Wizz Air Ryanair і жорстко конкурують на ринках усіх країн, де вони разом працюють. Wizz Air захищає свій сегмент ринку. На кожну акцію Ryanair, що передбачає знижку до ціни, Wizz Air проводить відповідну акцію. “Однозначно слід чекати реакції від Wizz Air. Коли вперше Ryanair оголосила про вихід в Україну, Wizz Air майже в три рази збільшив кількість напрямків польотів. Ймовірно, зараз компанія також зробить певні коригування”, – сказав Ланецький.

Він підкреслив, що у Ryanair в 8 разів більше літаків, ніж у Wizz Air. У Ryanair виручка мінімум в 10 разів більше, ніж у Wizz Air, а прибуток в 20 разів. Не кажучи вже про доступ до кредитних ресурсів, який у Ryanair, безумовно, ширше. “За фінансовими показниками поступається ірландцям і МАУ, не кажучи вже про ступінь доступу до дешевого кредитування, де Ryanair є явна перевага”, – зазначив директор консалтингової компанії Friendly Avia Support.

Отримати коментарі в Wizz Air не вдалося – в прес-службі авіакомпанії на запит не відповіли.

Що буде з авіаринком після виходу Ryanair?

Олександр Ланецький вважає, що після початку роботи Ryanair в Україні деяким авіакомпаніям навіть доведеться піти з ринку, ще низка з них, можливо, переорієнтуються на інші напрями: “В першу чергу, присутність Ryanair на напрямках відчують авіакомпанії, які спеціалізуються на чартерних перевезеннях. Після того, як Air Arabia і Fly Dubai стали здійснювати регулярні рейси в ОАЕ, з України туди не вийшов ні один чартерний рейс. Гостро конкуренція буде виражена в напрямку Барселони, де працюють “Роза вітрів”, Azur, МАУ. І якщо першим двом явно доведеться нелегко, МАУ буде утримувати позиції за рахунок регулярних рейсів у цьому напрямку, які непогано завантажуються транзитниками. У той же час “Роза вітрів” і Azur збережуть свої 70% на курортних напрямках в Туреччину і Єгипет, на які Ryanair не претендує”.

“На європейських напрямках, де буде конкуренція між МАУ і Ryanair, МАУ доведеться пропонувати, звичайно ж, більш вигідні тарифи, через що їхній прибуток скоротиться. Але знову ж, у МАУ залишаться транзитні пасажири, де Ryanair з ними не конкурує. МАУ добре заробляє на транзиті з Індії, Китаю в напрямку Європи та Північної Америки”, – сказав Олександр Кава.

За власними даними МАУ, 52% пасажирів авіакомпанії – транзитні.

Кава вважає, що після приходу Ryanair авіакомпанії, швидше за все, не підуть, але перерозподіл ринку все ж відбудеться. “Ринок зростає, все більше українців їдуть в Європу на заробітки і вчитися – а це цільова аудиторія лоукост-компаній”, – упевнений експерт.

Поки ж, за даними авіакомпаній, дозволити собі авіапольоти можуть тільки 7% населення України.